Το φιλμ Νουάρ
Ακόμα και σήμερα οι ιστορικοί του κινηματογράφου δεν
κατορθώνουν να ορίσουν με ακρίβεια αν το φιλμ νουάρ είναι ένα χωριστό
κινηματογραφικό στυλ ή κινηματογραφικό είδος. Ακόμα όμως και αν ο ορισμός
διαφεύγει των ειδικών, το φιλμ νουάρ είναι ένα από τα πιο πολύ-σηζητημένα μέρη
της κινηματογραφικής τέχνης που ακόμα γοητεύει τους θεατές και επηρεάζει τα
σύγχρονα έργα.
Η περίοδος ακμής και ανάπτυξης του φιλμ νουάρ εκτείνεται
από τις αρχές του 1940 ως τα τέλη του 1950, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι
το δεν εμφανίζεται ξανά και αργότερα. Πράγματι στη δεκαετία του ’60, υπάρχουν
γάλλοι κυρίως κινηματογραφιστές μου υιοθετούν ορισμένα χαρακτηριστικά του και
το μιμούνται, ενώ πιο πρόσφατες ταινίες όπως το Βασικό Ένστικτο (Basic Instinct -1992 Paul Verhoeven) ,
Το Λος Άντζελες Εμπιστευτικό (L.A.
Confidential- 1997 Curtis Hanson), το Σιν Σιτι (Sin City-2005 Frank Miller,
Robert Rodriguez Quentin Tarantino)σκόπιμα αντιγράφουν την ατμόσφαιρα του και
αναγνωρίζονται ως νέα νουάρ.
Ο όρος νουάρ δόθηκε από τους γάλλους κριτικούς
κινηματογράφου στα τέλη του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου. Ύστερα από τα χρόνια
αποκλεισμού της Γαλλίας λόγω της Γερμανικής Κατοχής, στις γαλλικές
κινηματογραφικές αίθουσες άρχισαν να συρρέουν οι Αμερικάνικες ταινίες όλες μαζί ανεξάρτητα από
το χρόνο παραγωγής τους. Οι γάλλοι κριτικοί είχαν την ευκαιρία να τις δουν όλες
μαζί και συγκρίνοντας τις να διακρίνουν πρώτοι ένα ενιαίο στυλ. Το στυλ αυτό το
ονόμασαν νουάρ (μαύρο) λόγω των ομοιοτήτων που διέκριναν ανάμεσα στις ταινίες
αυτές και σε κάποια μυθιστορήματα δημοσιευμένα σε λαϊκά αστυνομικά περιοδικά
που είχαν αναδημοσιευτεί σε αντίστοιχα γαλλικά με το τίτλο «Μαύρη σειρά».
Το να ορισθεί τι ακριβώς είναι το φιλμ νουάρ είναι αρκετά
δύσκολο. Οι γάλλοι κριτικοί υπερ-απλουστεύοντας λέγανε ότι τα έργα αυτά είναι
ονειρικά, περίεργα, ερωτικά, αμφιλεγόμενα και σκληρά. Οι λέξεις αυτές όμως
περιγράφουν μόνο σε ένα βαθμό το είδος και κάποιες ταινίες που μπορεί να
ανήκουν στο χώρο του νουάρ δεν είναι απαραίτητο να διαθέτουν όλα αυτά τα
στοιχεία και μάλιστα στον ίδιο βαθμό.
Η αισθητική
Η αισθητική του νουάρ είναι σε μεγάλο βαθμό επηρεασμένη
από τον Γερμανικό Εξπρεσιονισμό. Πολλοί μεγάλοι γερμανοί σκηνοθέτες ( Lang, Wilder, Prenimger κ.α.) οι οποίοι είχαν διαπρέψει στο είδος κατέφυγαν στην
Αμερική είτε για να διαφύγουν του πολέμου είτε γιατί υποχρεώθηκαν από το Hollywood να δουλέψουν στην Αμερική σε αντάλλαγμα για την
οικονομική στήριξη που πρόσφεραν οι Αμερικάνικες εταιρείες στην Universum Film
AG. Οι σκηνοθέτες αυτοί μετέφεραν την αισθητική του Γερμανικού εξπρεσιονισμού
που πέρασε σε μια πιο ήπια μορφή καταρχάς στις ταινίες τρόμου, στις
γκανγκστερικές ταινίες και τελικά αναδύθηκε με περισσότερη ακόμη έμφαση στο
φιλμ νουάρ. Το φιλμ νουάρ κληρονόμησε από τον Γερμανικό Εξπρεσιονισμό το έντονο
κοντράστ, τις φωτοσκιάσεις που συναντάμε και στα άλλα προηγούμενα είδη αλλά και
την παραμόρφωση της εικόνας με τις περίεργες γωνίες λήψης, τα καθρεφτίσματα, τα
λοξά καδραρίσματα, τις κλειστές συνθέσεις κάδρου, τις λήψεις με ευρυγώνιο φακό
κ.τ.λ.
Σύντομα έρχεται να
προστεθεί μια ακόμα επίδραση η οποία είναι πιο ήπια. Οι ταινίες του Ποιητικού
Ρεαλισμού έρχονται στην Αμερική και προτείνουν ένα τρόπο κινηματογράφησης πιο
οικονομικό. Το Hollywood που στις αρχές του ’50 περνάει μια οικονομική κρίση λόγω
της εμφάνισης της τηλεόρασης ενσωματώνει ορισμένες από τις ιδέες αυτές στο
δημοφιλές κινηματογραφικό στυλ της εποχής, στο φιλμ νουάρ. Τα γυρίσματα πραγματοποιούνται
ολοένα και περισσότερο σε φυσικά πραγματικά ντεκόρ και όχι σε τρισδιάστατα
σκηνικά μέσα σε στούντιο. Η τεχνική της προσομοίωσης του νυχτερινού φωτισμού
αντικαθίσταται με πραγματικά νυχτερινά γυρίσματα. Άσημοι ηθοποιοί προτιμούνται
σε σχέση με τα μεγάλα ονόματα.
Ακόμα και ο Citizen Kane φαίνεται να είχε κάποια στυλιστική επίδραση
στην εξέλιξη του Φιλμ νουάρ.
Ο Ήχος
Ιδιαίτερη σημασία στην αισθητική του νουάρ έχει η ηχητική
μπάντα. Συχνά ακούγεται η φωνή ενός αφηγητή (Voice-over). Υπάρχει επίσης
υποβλητική μουσική. Πέρα όμως από αυτό κάποιοι θόρυβοι μεγεθύνονται ώστε να
συμβάλλουν στην ατμόσφαιρα ( η πόρτα που κλίνει, τα βήματα στον έρημο δρόμο, τα
φρένα του αυτοκινήτου που στριγγλίζουν κ.α.)
Η Δομή και Η
Αφήγηση
Το φιλμ νουάρ διαθέτει τόσα flash back που σχεδόν καταστρατηγείται η γραμμική
εξέλιξη της ιστορίας και η αφήγηση καταλήγει αποσπασματική. Συχνά ολόκληρη η
ταινία αποτελεί ένα flash back. Στα έργα αυτά επίσης συχνά ακούγεται η φωνή ενός
αφηγητή (συνήθως σε αφήγηση πρώτου προσώπου) που διηγείται ολόκληρη την ιστορία
του έργου στον θεατή.
Η υπόθεση, Οι
χαρακτήρες, Οι τοποθεσίες
Το έγκλημα και συνήθως ο φόνος είναι το βασικό συστατικό
των ιστοριών των ταινιών αυτών. Η εξιχνίαση όμως του μυστηρίου λειτουργεί ως
αφορμή για να ξεδιπλωθούν οι πτυχές των χαρακτήρων του έργου και να δοθούν οι
κοινωνικές συνθήκες.
Συνήθως ο πρωταγωνιστής είναι ο ιδιωτικός ντέντεκτιβ
χωρίς όμως να συμβαίνει αυτό σε όλα τα έργα του είδους. Ο κεντρικός χαρακτήρας
αναλαμβάνει τη λύση του μυστηρίου είτε γιατί πληρώνεται, είτε για να καθαρίσει
το όνομα του είτε ακόμα και για να εκδικηθεί το φίλο του που σκοτώθηκε ή
κατηγορήθηκε άδικα. Ο πρωταγωνιστής αυτός δεν είναι κάποιος θετικός χαρακτήρας.
Συχνά μοιάζει απομονωμένος, να κινείται στις παρυφές της κοινωνικής αποδοχής.
Συχνά επίσης δεν είναι ηθικά άμεμπτος όπως είναι συνήθως οι κεντρικοί χαρακτήρες
του Αμερικάνικού κλασικού κινηματογράφου. Μπορεί να διαπράττει πράξεις ηθικά
επιλήψιμες έχει όμως τον προσωπικό του κώδικα τιμής τον οποίο υπηρετεί με κάθε
κόστος. Σε μια κοινωνία διεφθαρμένη επιχειρεί να αποκαλύψει τη διαφθορά στο
βαθμό που μπορεί ανεξάρτητα από το κόστος. Γνωρίζει όμως ότι όσο και εάν
προσπαθεί δεν μπορεί να αλλάξει τις καταστάσεις και να διορθώσει τον τρόπο που
λειτουργεί η κοινωνία. Στην ουσία ο ιδιωτικός ντέντεκτιβ του φιλμ νουάρ
αποτελεί μια συνέχεια του γκάνγκστερ του γκανγκστερικού είδους των
προηγούμενων χρόνων. Είναι ένας
μοναχικός ημι-παράνομος και ήμι-θετικός ήρωας που πολέμα μέσα στο αστικό τοπίο,
μέσα σε μια κοινωνία διεφθαρμένη.
Η μοιραία γυναίκα
(femme fatal) είναι επίσης ένας χαρακτήρας τυπικός του είδους που και
πάλι δεν εμφανίζεται όμως σε όλες τις νουάρ ταινίες. Σε κάποιες περιπτώσεις η
μοιραία γυναίκα χρησιμοποιεί τη σαγήνη της και την επίδραση που έχει στους
άνδρες για να διαφύγει των εγκλημάτων της. Είναι ψυχρή και υπολογίστρια. Άλλοτε
αν και αθώα φέρνει μαζί της ένα μυστικό ή ένα παρελθόν το οποίο και πάλι
αποδεικνύεται καταστροφικό για τον άνδρα.
Οι ιστορίες του νουάρ τοποθετούνται στη ζούγκλα και το
λαβύρινθο των μεγαλουπόλεων. Μέρη όπως ύποπτα ξενοδοχεία, μπαρ, μπιλιαδάρδικα,
μέρη τζόγου, νυχτερινά κέντρα εμφανίζονται συχνά ως τοποθεσίες των νουάρ
ιστοριών.
Κοσμοθεωρία,
Τόνος και ηθική
Άλλες νουάρ
ταινίες από διάσημους σκηνοθέτες:
Double
Indemnity –Wilder-1944
GashLight-Cuckor-1944
GashLight-Cuckor-1944
Laura-Preminger-1944
Fair
well my lovely- Dmytryk-1944
Woman in the window-Lang-1945
Gilda- Vidor-1946
Sunset Blvd- Wilder -1950
Το video είναι ένα απόσπασμα από το Sunset Blvd,
όπου διακρίνεται το voice over, αλλά και το γεγονός ότι η αφήγηση αναφέρεται στο παρελθόν, μετατρέποντας όλη την ταινία σε ένα μεγάλο flash back.
Το video είναι ένα απόσπασμα από το Sunset Blvd,
όπου διακρίνεται το voice over, αλλά και το γεγονός ότι η αφήγηση αναφέρεται στο παρελθόν, μετατρέποντας όλη την ταινία σε ένα μεγάλο flash back.
No comments:
Post a Comment